امام حسین علیه السلام الگوی اقتصاد مقاومتی
تبیین عناصر علمی-دینی اقتصاد مقاومتی بر اساس زندگانی امام حسین علیه السلام
هر یک از ائمه معصومین (علیهم السلام) به عنوان الگویی مفید برای بشریت هستند. و میتوان از آنها برای تمام اعصار و امصار استفاده نمود. (چرا که علوم آنها به صورت وحی و لدنّی است و متصّل به ذات باری تعالی است و یک علوم سرمدی است؛) از طرفی؛ امام حسین ع به عنوان جزئی از اهل البیتع میتواند در مسئله اقتصادی در آنجائی که مربوط به هدایت جامعه بشری است کمک حال ما باشد و میتوان با توجه به بررسی های صورت گرفته شده، در مسئله روز اقتصادی (مانند اقتصاد مقاومتی) نیز از حضرت ایشان بهره برد؛
.... امکان الگوگیری از امام حسین در مسئله اقتصادی:
طرح این بحث ضرورت دارد: برای اثباتِ امکان الگوگیری از امام حسین میتوان با بیان چند مقدمه به نتیجه دست یافت و مدعا خود را به اثبات رسانیم: از آنجائی که دین اسلام یک دین دائمی و ماندنی و جهانی است، باید برای ماندن خود و هدایت بشریت هزینه ای کند؛ تا برای تمام زمانها مفید باشد؛ [سیاستهای کلی اقتصادی را ارائه دهد]
1- یکی از هزینه هایی که برای ماندن خود و هدایت بشریت کرده، "ارائه الگو" میباشد. که ما (در مذهب شیعه)، از آن تعبیر به «اهل البیت» مینمائیم؛ که معدن علماند؛[1]
2- هر یک از ائمه معصومین (علیهم السلام) به عنوان الگوی مفید برای بشریت هستند.[2] و میتوان از آنها برای تمام اعصار و امصار استفاده نمود. (چرا که علوم آنها به صورت وحی و لدنّی است و متصّل به ذات باری تعالی است و یک علوم سرمدی است؛)[3]
3- از طرفی؛ امام حسین به عنوان جزئی از اهل البیت محسوب میشوند. و هر حکمی که برای همه اهل البیت صادر میشود (مانند الگو بودن برای تمام زمانها) برای ایشان نیز صادق است؛
4- پس علم و دانش امام حسین[4] در مسئله اقتصادی در آنجائی که مربوط به هدایت جامعه بشری و انسانها میباشد، قابل استفاده است.[5]
5- بنابراین میتوان با توجه به بررسی های صورت گرفته شده، در مسئله روز اقتصادی (مانند اقتصاد مقاومتی)[6] نیز از حضرت ایشان بهره برد؛[7]
.... تشریح عناصر عمده علمی فکریِ اقتصاد مقاومتی و وظائف ملت:[8]
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، به عناصر متعددی برای اقتصاد مقاومتی به لحاظ علمی دینی؛ برخورد نمودیم. لکن در این موقعیت، به عناصر و موادّی که مربوط به بحث ما میباشد، میپردازیم؛[9]
این مباحث؛ بیشتر مربوط به مسائل سیاسی دینی است تا اقتصادی؛ و لذا باید از بُعد عمیق و وسیعی در آن دقت شود؛
.... عنصر اوّل: مسئله دانش بنیان بودن است:
دانش بنیان بودن[10] یعنی تکیه به علم و دانش موجود، برای مقابله با هجمه دشمن، و نوآوری های علمی و تکنولوژی؛ همچنان که خدای متعال نیز، ابتداء آیاتی مربوط به دانش و فکر را نازل فرمود و دستور داد با فکر مردم کار شود. و سپس آیات الاحکام را تشریح نمود؛ [11]
به همین شکل، اگر امام حسینع نیروهای فکری داشتند که ممکن بود، بر روی دانش عقلی آنها تمرکز نمود و از طرفی هم اگر دارای اقتصاد مقاوم بودند؛[12] و همچنین اگر دشمنان اهل البیت روی اصحاب خود سرمایه گذاری نمی نمودند، و بر روی فکرهای آنها کار نمیکردند؛ وضعیتی که در کربلاء پیش آمد؛[13] امروزه سخنی از آن در میان نبود؛[14] و لذا دشمن ابتدا بر روی فکر یارانش کار کرد و پرورشش داد؛ تا توانستند امام و خانواده و اصحابش را در محاصره قرار دهند؛
بدانید که فقهای ما چقدر زحمت می کشند تا بتوانند حکمی را برای مبانی و مسائل استخراج کنند؛ [نمونه: کلاسهای خارج حوزه] مثلا: برای یک بحث دیپلماسی؛ 4-5 ساعت یک حدیث را بررسی کردیم؛ لذا جای خالی فکر نوین در حوزه و دانشگاه؛ خالی است؛ از آن طرف نیز اساتید غربی در مبانی بسیار کم بهره اند. (مانند: استاد آلمانی)
لذا دشمنِ امام حسین برای آنکه مانع حرکت امام شود، مانع حرکت فکری جامعه شد. که تاثیر منفی خود را گذاشت؛ و آنها را به لحاظ اقتصادی و لُجِستیک و جنگی، شکست دادند؛ و لذا دشمن آن نقطه ضعف را شناسائی نمود و ضربه خود را زد؛ [15]
اگر به مسئله دانش بنیان بودن و پردازش های علمی- فناوری نپردازیم، روزی باید بجای پرداختن به «اقتصاد مقاومتی» به مسئله «مقاومت اقتصادی» و «اقتصاد ریاضتی» بپردازیم؛ که این ضربه سهمگینی است به پیکره نظام اسلامی و مردم؛
مرکزی وجود دارد در انگلیس به نام «send the light» که هدف اصلی آن انتشار کتاب های مسیحی به سراسر جهان است؛ حال چرا ما این کارهای جهانی را با فکر در آثار عریق و عمیق خود نداشته باشیم؛ [16]
لذا اشکال نشود که چرا امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، اینقدر به مسئله اقتصادی تاکید داشته و دارند؟ زیرا در درون مسئله اقتصاد مقاومتی [چون یک اقتصاد اسلامی است]، مسائل فرهنگی، دینی؛ نظامی، و ... نهفته است. (چرا که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد کارکردگرائی؛ کینزی؛ کلاسیک و... فرق دارد. و یک اقتصاد ابزاری است، نه غائی،) و در حقیقت، کوثر است نه تکاثر.[17]
پس مراقب باشیم به رهبری و مردم ضربه ای وارد نکنیم؛ و هر ضربه ای به رهبری نظام و مردم، ضربه به خودمان است. که به نفع دشمن است؛[18] (پس همه ما مسئولیم)؛
.... عنصر دوّم: مسئله مبارزه با لیبرالیسم در دین است:
اگر به کتاب های فلسفه غرب، که جزء منابع اصلی نگاه های لیبرالی است، تامّل کنیم و به دقت؛ با آن کتاب ها مواجه شویم، به نکاتی بر میخوریم که خاصیت لیبرالیسم در دین را برای ما روشن می سازد، که از مهمترین آن عناصر تشکیل دهنده، مسئله دین زدائی و دینِ زبانی است؛[19]
لیبرالیسم در دین؛ [یعنی رهایی بی قید و بند] انسان را محور همه چیز می داند و او را از اختیار مطلق و عنانی آزادی بهره مند کرده که نتیجه آن فقر و بیکاری در جامعه است؛
امام حسینع خطاب به مردم فرمودند: فَإِنِّی لا أَرَى الْمَوْتَ إِلا سَعَادَةً وَ لا الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلا بَرَماً إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ؛[20]
بنابر آنچه بیان داشتیم اقتصاد مقاومتی قبل از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد، یک مسئله فرهنگی دینی است و لذا امام در تحلیل شان درباره مردم فرمودند: «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ؛ وَیْلَکُمْ»[21]
لذا دینی که در آن مسئله اقتصاد عمومی رعایت نشود، آن دینداری هیچ بدرد نمیخورد (علی نحو سالبة کلیة)؛ (قبل از آنکه اقتصاد ایران یک امر مادی و اقتصادی باشد، یک امر فرهنگی و دینی است؛)
لیبرالیسم در دین آن است که به اسم مسلمان باشیم؛ ولی وظائف اقتصادی دینی خود را اداء نکنیم؛ (مانند خمس، زکات؛ صدقه؛ کمک به فقراء) این یعنی ظالم بودن؛ در حالی که امام حسینع نه ظالم بودند و نه مُنظلم؛ / البته برخی ساختن مسجد را تخریب کردند! نخیر اشتباه است؛
به همین شکل، به کارگزاران زمان امام و مسئولین آن زمان دقت کنیم؛ و درس بگیریم؛ که اگر ما هم اهل اسراف باشیم، عاقبت خوشی نداریم و هر آینه در حال فروپاشی خواهیم بود؛[22]
حضرت امیرع سخنی دارند که امام حسینع در پی مبارزه با آن تفکری بوده و قیام نموده اند که حضرت (علیهالسلام) از آن ترس داشتند و آن سخن و آماج مبارزاتی، اینکه: «لَکِنَّنِی آسَى أَنْ یَلِیَ [هَذِهِ الْأُمَّةَ] أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلاً وَ عِبَادَهُ خَوَلاً وَ الصَّالِحِینَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً فَإِنَّ مِنْهُمُ الَّذِی قَدْ شَرِبَ فِیکُمُ الْحَرَام»[23] و در نسخه دیگر آمده: «و دِینَ اللهِ دَخلاً» (یعنی دین الهی را بازیچه دست خودشان می گیرند؛)
آیت الله جوادی آملی: مردم مصر میگفتند: رهبری به نام علی (علیهالسلام) داریم و استانداری به نام مالک؛ اما با این حال سقوط کردند و شکست خوردند؛ چرا؟ زیرا آگاهی و زمانه شناسی و وظیفه شناسی نداشتند؛
با یکی از پژوهشگران رشته هنر؛ به نام خانم ملیسانده بیزوری (از دانشگاه اِکس مَارکسِی فرانسه) دیداری داشتیم؛ یکی از نکات مهمی که ایشان افزوده اند و مربوط به بحث خودمان هم هست، مسئله نوع نگاه به یک چیز است؛ که همان ساختار است که یک هویتی را ایجاد میکند؛ و لذا نگاه سکولار؛ اثر سکولاریسم دارد/ نگاه مارکسی، اثر مارکسیستی دارد؛
امام خمینی (رحمة الله علیه): ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانى مى باشند که با هیچ منطقى خلع سلاح نمى شوند. [24]
لذا شما مردم در بحث انتخاب و تعیین فردی که به عنوان یک مسئول خود را معرفی می کند؛ باید آگاهی لازم و کافی را داشته باشید؛ و با اهل خُبره [نه افرادی که دنبال حزب بازی هستند] مشورت کنید؛
.... عنصر سوّم: مسئله مبارزه با نفوذ است
با توجه به اسناد تاریخی در کتاب های علوم سیاسی، جامعه شناسی، میتوان به یکسری نکاتی مبنی بر تکنولوژی منهای دین، بدست آورد. که آن هم مسئله نفوذ است در دین ملت ها و آن هم با تبلیغات صورت می گیرد؛ دشمن نیز؛ ائمه را خارجی میدانست- این کار را با وسیله تبلیغات روز انجام داده؛ دشمن به دنبال ظلم است که ما را منظلم کند؛
امام حسینع در ظهر عاشوراء به امام سجاد این سخن را فرمودند: آنها (یزیدیان) مصداق این آیه قرآن اند: اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُون سوره مبارکه مجادله آیه 19 [25]
باز هم در این بخش میتوان از این جمله ای که در قسمت دوم بهره بردیم؛ استفاده نمود و آن اینکه: حضرت امیر سخنی دارند که امام حسین در پی مبارزه با آن تفکری بوده و قیام نمودهاند که حضرت از آن ترس داشتند و آن سخن و آماج مبارزاتی، اینکه: «لَکِنَّنِی آسَى أَنْ یَلِیَ [هَذِهِ الْأُمَّةَ] أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلاً وَ عِبَادَهُ خَوَلاً وَ الصَّالِحِینَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً فَإِنَّ مِنْهُمُ الَّذِی قَدْ شَرِبَ فِیکُمُ الْحَرَام»[26]
شاید علی الظاهر، به مردم نگویند شما بردگان و بندگان ما هستید؛ اما عملاً چنین عمل می کنند؛ و در ابتداء اسلام در زمان بنی امیه و بنی العباس چنین بوده است؛ امروزه هم برخی به دنبال این نوع تفکر هستند؛ [آگاه باشید]
مسئله نفوذ از سال 1394 تا حال بیش از 80 مرتبه از کلام مقام معظم رهبری صادر شده است، بترسید از سران قوایی که رفیقِ دشمن اند و دشمنِ دوست؛
دشمن به دنبال از بین بردن و جلوگیری از آگاهی است (رفع و دفع)؛ باید علاوه بر داشتن عقل تحصیلی؛ عقل اشراقی نیز داشت؛
یقین داشته باشیم؛ وضع اقتصادی و فرهنگی کشور در مقایسه با بین الملل؛ اینترمستیک [مرکب از اینترنشنال و دیمِستِیک] است که امور داخلی و خارجی از هم منفک نیستند و کاملاً به هم در ربط داشتن؛ مربوط اند؛
اینکه عرض می کنیم؛ وضع اقتصادی و فرهنگی کشور؛ در مقایسه با بین الملل؛ یک حالت اینترمستیک دارد؛ نمونه های فراوانی در این مسئله کمکیار سخن ماست:
1- بالغ بر 200 مرکز امریکائی یهودی در اختیار جمعی از اندیشمندان غربی است که میتوان از فرانسیس فوکویاما؛ پاتریک کلاوسون؛ ساموئل هانتینگتون؛ نام برد که در پی تحقیق بر روی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند؛
2- به دنبال نفوذ و فتنه جدید هستند که لااقل 70 مجتهد این پروژه را به عهده دارند که این نفوذ مسئله؛ روحانیت منهای اسلام است؛ این نوع حرکتهای ضد دینی براساس سخنرانی همان آقایانی است که نامشان را در بالا آوردهام می باشد، که در کنفرانسهایی علیه شیعه این اقدامات را پیریزی کردهاند؛
3- در این اقدامات در پی برقراری استراتژی امریکا هستند که به گفته خود آقای فوکویاما؛ باید این بال سرخ شیعه (که بر گرفته از عاشوراء و ولایتپذیری است) را بزنیم [که همان ولایت فقیه است]؛ تا آن هدف تامین شود؛
4- بعد از این در پی تامین پروژه 20-20 هستند [سال 2020] که نام آن را موج سوم نهادهاند که بعد از فتنه 78 و 88؛ منتظر سال 1398 هستند؛ که پروژه مبتنی بر هدفگیری اقتصادی؛ اجتماعی؛ سیاسی؛ و فرهنگی است؛ که به گفته آقای ساموئل هانتینگتون؛ همان بلائی که بر سر شوروی آوردیم؛ باید بر سر ایران هم وارد کنیم. که همان «استراتژی نهنگ تایگر شات» می باشد؛
5- لذا رهبری در سفرشان به قم؛ به این نکته هشدار دادند که: تِز انقلاب از قم بر آمد و الآن آنتی تِز آن هم از قم به دست کارشناسان ایرانی میباشد؛
برخی بر این باور هستند که اصلا و راساً اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست، این یعنی نفوذ در نگاه و فکر افراد؛[27]
با توجه به نفوذ جهان خواران غربی [مانند: آیپاک][28] باید به فکر اقتصاد و منافع درونی باشیم، که بخشی از آن هم به عهده خود ما مردم هست؛ (ما هم با اقتصاد خود؛ اسلام را کمک کنیم) = و در واقع با نفوذ مقابله کنیم؛
یکی از اهداف بزرگ صهیونیسم مسیحی، تخریب چهره اسلام و ... است؛ به همین منظور در پی تنفّر از اعراب عموماً به پاکسازی قومی از فلسطینیان و شیطانی خواندن اسلام منجر شده است؛ در جمله ای هدف خود را اینگونه بیان میکند: «Demonisation of Islam» که در واقع؛ همان خوی اسلام هراسی را در بین ملت های جهان، شیوع می دهند؛ [29]
.... نتیجه گیری:
بنابراین از امام حسین (علیهالسلام) میتوان در مسئله اقتصادی (و لو با واسطه مقدمات) الگو گرفت؛ و در مورد مسائل اقتصادی روز (مانند اقتصاد مقاومتی)؛ عناصری را از زندگی آن بزرگوار میتوان آموخت که مربوط به بحث اقتصادی است که جنبه هدایتی دارد و امر معاد و معاش را مربوط می باشد؛
یکسری وظائفی به عهده خود ماست؛ که با در نظر گرفتن حیات فکری سیاسی امام حسین (علیهالسلام) باید آنها را الگویی دانست برای اقتصاد مقاومتی که در هر عصری برای خود ما و کشور ما مفید است؛
[1]. السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، ... وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ، و َمُنْتَهَى الْحِلْمِ، و َاصُول الْکَرَمِ، و قادَةَ الأُمَم؛ / کلیات مفاتیح نوین؛ [آیتالله] ناصر مکارم شیرازی؛ ص 537 / تهذیبالاحکام؛ شیخ طوسی؛ ج 6 ص 96
[2]. السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَوْضِعَ الرِّسالَةِ، و َمُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ ... و قادَةَ الأُمَم؛ / همان؛
[3]. رجوع شود به کتابهای کلامی در باب علم امام معصوم (علیهالسلام)؛/ و همچنین به یادداشتهای «ML&NCSA5» با کد 71/1 در موضوع «علم امام»، رجوع شود؛
[4]. علیکم بالدرایة لا بالروایة / باید کلام ائمه معصومین را فهمید و نه صرفاً نقل و بیان نمود، اگر چه نقل آن هم خالی از لطف نیست، و لذا در حدیثی معتبری از وجود مبارک حضرت امام صادق (علیهالسلام) آمده است: «اعرف منازل الشیعة على قدر روایتهم و معرفتهم، فإن المعرفة هی الدرایة للروایة، و بالدرایة للروایات یعلو المؤمن إلى أقصى درجات الإیمان»؛ مکاتیبالرسول؛ [آیتالله] احمد میانجی؛ ج 2 ص 162
[5]. چه کلام و چه سیره ایشان (امام معصوم) برای ما الگو و حجت میباشد.
[6]. البته با تشریح مبانی و عناصر و ماهیت اقتصاد مقامتی، میتوان این سخن را قلباً و علماً باور نمود؛ که یک واقعیت علمی است نه صرف یکسری گزارههای واهی و سست؛
[7]. انسان وقتی به سخنان بزرگواران خطباء دقت میکند، کمتر جنبه اشراب سخنان روز اهلالبیت را مشاهده میکند؛ (البته آنچه که بیشتر به نظر میآید، چنین است)
[8]. اقتصاد مقاومتی دارای معنای وسیعی است که شامل فرهنگ؛ لجستیک؛ نظامی؛ اقتصادی؛ و ... می شود؛ / البته در این سخنرانی، بیشتر مردم، مورد نظرم هستند تا مسئولین؛ (وظائف مردم)
[9]. برای کسب اطلاع بیشتر به کتاب «اقتصاد مقاومتی» اثر استاد حجتالله عبدالملکی و به پایاننامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد موسسه امام خمینی (ره) (شُثَ 1061) «اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اسلام» اثر حجةالاسلام آقای یعقوب جمالی، رجوع شود؛
[10]. مقام معظم رهبری: اقتصاد دانشبنیان؛ اقتصادی که متّکی باشد به علم، این خیلی مهم است. خب، به نظر ما نخبههـای جوان میتوانند در اقتصاد دانشبنیان که درواقع ستون اصلی اقتصاد مقاومتی است، نقش ایفا کنند؛ / بیانات در دیدار شرکتکنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»؛ 22/7/1394
[11]. جنبشهای اسلامی برای آنکه بتوانند افراد را به عضویت خود در آورند، در ابتداء به صورت چهره به چهره برای عضوگیری، با جوانان مواجه می شود؛ و با فکر آنها کار میکنند؛ / برای اطلاع بیشتر به یادداشتهای جنبشهای اسلامی معاصر رجوع شود؛
[12]. البته ائمه (علیهمالسلام) به مسئله اقتصاد درونزا همیشه تاکید داشتند، (مثلا امام علی (علیهالسلام) چاههای گوناگونی در زمان خانهنشینی از حکومت، حفر نمودند؛) اما به خاطر اینکه از عدّه و عُده کمی برخوردار بودند؛ این نوع اقتصاد پویا نشد؛ (اما به مسئله خمس، زکات؛ صدقه؛ و ... تاکید داشتند که این خود در اقتصاد درونزا بسیار نقش اساسی دارد؛)
[13]. آن مشکلاتی که برای ائمه و خاندان پاکشان ایجاد نمودند، که عمری است برای آن مصائب و عقل مظلوم میگریم؛
[14]. البته بر اساس علوم تجربی و ساینس (مانند ژئوپولیتیک و علم جغرافیائی سیاسی) سخن میگوئیم، نه بر اساس علم کلام و فلسفه تاریخی؛
[15]. باید دقت شود که اقتصاد مقاومتی مربوط به مسائل معیشتی؛ نظامی؛ فرهنگی؛ و ... میشود؛ و لذا ما دارای فرهنگ مقاومتی؛ مقاومت فرهنگی؛ نیز میباشیم؛ (معنای عامی از اقتصاد مقاومتی منظور است؛) و دشمن در ابتداء فکر را نشانه می گیرد (استخفّ قومه فاطاعوه)
[16]. ر.ک: کتاب صهیونیسم مسیحی [نقشه راه به سوی آرماگدون]؛ استیون سایزر؛ انتشارات کتاب طه؛
[17]. ر.ک: یادداشتهای «علمالاقتصاد» در موضوع اقسام نظامهای اقتصادی؛ (در موضوع نئوکینزی و کارکردگرایانه و کلاسیک) / و همچنین به کتاب «امنیت ملّی و نظام اقتصادی ایران» اثر دکتر حسن روحانی و کتاب «مبانی و اصول علم اقتصاد» اثر استادان یدالله دادگر، رجوع شود؛
[18]. قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمین؛ سوره مبارکه القصص؛ آیه 17
[19]. برای اطلاع بیشتر از «مبانی لیبرالیسم در غرب» به کتاب «ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب» اثر آنتونی آربلاستر و «سراشیبی به سوی گوموراء» اثر مورگنتا و «یادداشتهای فلسفه سیاسی در غرب معاصر» رجوع شود؛
[20]. ر.ک: تحف العقول عن آلالرسول؛ حرّانی؛ ص 245 / بحارالانوار؛ [علامه] محمدباقر مجلسی؛ ج 75 ص 117
[21]. عوالم العلوم و المعارف؛ بحرانی اصفهانی؛ ج 17 ص 252
[22]. ر.ک: به فایل تحلیلی درباره اقتصاد امریکا از زبان اقتصاد دانان امریکائی؛ و خلاصهای از کتاب اقتصاد سیاسی مداخله گرائی در سیاست خارجی امریکا؛
[23]. نهج البلاغة؛ صبحی صالح؛ ص 452؛ [من کتاب له ع إلى أهل مصر مع مالک الأشتر [رحمه الله] لما ولاه إمارتها]
[24]. صحیفه نور؛ امام خمینی (رحمة الله علیه)؛ جلد 15؛ صص 446-447
[25]. ر.ک: قاموس القرآن؛ جلد 8؛ ص 218؛ علی اکبر قرشی بنائی؛ المیزان؛ جلد 19؛ ص 195؛ علامه طباطبائی؛
[26]. نهج البلاغة؛ صبحی صالح؛ ص 452؛ [من کتاب له ع إلى أهل مصر مع مالک الأشتر [رحمه الله] لما ولاه إمارتها]
[27]. اگر به یادداشتهای اقتصادی رجوع شود؛ مبنی بر نوع نگاه افراد مبنی بر اینکه وابستگی و اقتصاد باید چگونه باشد؛ این سخن روشن می شود؛
[28]. ر.ک: کتاب «یهود و صهیونیسم» اثر احمد کریمیان؛ [نشر بوستان کتاب] از صفحه 675 تا 686 رجوع نمود؛
[29]. ر.ک: ص 445؛ از کتاب صهیونیسم مسیحی؛ [نقشه راه به سوی آرماگدون] اثر استیون سایزر؛ [دِمِـنـیـزِیشِـن]؛